CSR – Corporate Social Responsibility

Virksomhedernes samfundsansvar (Corporate Social Responsibility - CSR) er et yderst aktuelt begreb. Nedenfor er samlet nogle fakta om CSR. Se også link med referencer til de nævnte undersøgelser.

Danske virksomheder

Mere end 80 % af de danske virksomheder oplever krav om CSR politik fra deres kunder. Hvis man spørger forbrugerne, svarer 64% af danskerne, at de er villige til at give mere for et produkt, hvis det er socialt og miljømæssigt forsvarligt (der kan dog være langt fra tanke til handling: mindre end 7% af de varer, der sælges i Danmark er økologiske og/eller fair trade).

Undersøgelser viser, at mere end halvdelen af alle danske virksomheder på en eller anden måde arbejder med CSR. To ud af tre virksomheder vurderer, at samfundsansvar er et konkurrenceparameter i dag, hvilket er en markant stigning i forhold til for fem år siden, hvor bare en fjerdedel af virksomhederne fandt, at det var vigtigt. Og stigningen fortsætter: hele otte ud af ti danske virksomheder forventer at CSR vil være vigtigt for deres konkurrenceevne om fem år. Tendensen hænger sammen med internationale erfaringer. En analyse af internationale virksomhedslederes holdning til CSR i 2007 viser, at 70% vil prioritere området meget højt i de kommende år.

En undersøgelse fra 2004, hvor man spurgte 175 indkøbere i danske virksomheder viste, at 40% mente, at CSR ville få afgørende betydning for indkøb i fremtiden. Samtidig sagde 13% af de havde afbrudt samarbejde med leverandører pga. manglende efterlevelse af CSR, og 56% af de havde overvejet et sådant skridt.

 

Medarbejdere

 

CSR er vigtigt for at tiltrække og fastholde gode medarbejdere. En undersøgelse foretaget i 2008 blandt 6500 studerende i Danmark konkluderer, at fremtidens akademiske arbejdskraft forventer mere end høj løn og attraktive frynsegoder. 42% mener, at et job skal give mening i deres liv og samtidig tjene et højere formål. Iflg. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er CSR aktiviteter den tredje vigtigste faktor for en jobansøger i dag.

 

Kommunikation

I hvor høj grad danske virksomheder kommunikerer om sine CSR aktiviteter er i høj grad afhængig af størrelsen på virksomheden. Af de største danske virksomheder undlader 14% at kommunikere af frygt for dårlige presseomtale, mens det tilsvarende tal for små og mellemstore virksomheder er 35%.

Frygten for dårlig omtale er til dels ubegrundet. En undersøgelse fra 2007 viser, at medieomtalen i Danmark af CSR generelt er støt stigende – fra 45 artikler i 2003 til 145 artikler i 2006. Undersøgelsen viser også, at 54% af omtalen er baggrundstof, 31% er positiv omtale, mens bare 15% har en negativ karakter.

Bundlinjen

Der er lavet en stor mænge analyser om, hvorvidt CSR har en positiv effekt på bundlinjen. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har gennemgået 99 internationale undersøgelser om sammenhængen mellem indtjening og CSR. Analysen viser, at 55 viste en positiv sammenhæng, 4 en negativ sammenhæng, 22 ingen sammenhæng og 18 en uklar sammenhæng.

En undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv viser, at begrundelsen for at beskæftige sig med CSR for 60% vedkommende er, at det har en positiv effekt på virksomheden indtjeningsevne. Samme undersøgelse viser, at blot 4% af virksomhederne mener, at involvering i CSR har en negativ indflydelse på bundlinjen.

En stor international undersøgelse fortaget af Goldman Sachs viser, at virksomheder, der prioriterer CSR har et 25% højere afkast end virksomheder der ignorerer det.

Lovgivning

Storbritannien, Sverige og Frankrig stiller krav om rapportering af CSR fra de største virksomheder. Et lignende krav er vedtaget af Folketinget. Loven går ud på, at de 1100 største danske virksomheder fra regnskabsåret 2009 er forpligtet til at rapportere om CSR aktiviteter i deres ledelsesberetning. En sådan lovgivning vil også få betydning for de små og mellemstore danske virksomheder, dels fordi sådanne initiativer har en tendens til at ’sive ned’ og dels fordi de store virksomheder som en del af deres CSR rapportering vil stille krav til deres underleverandører.

Internationalt

FN lancerede i 1999 ”Global Compact”, som er en ti-punkts checkliste inden for menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder og miljø. Global Compact har udviklet sig til at være en slags international standard for verdens virksomheder i at operere på anstændig vis. 80 danske virksomheder har tilsluttet sig Global Compact, der bl.a. stiller krav om en årlig rapportering. Det betyder, at danske virksomheder tilsluttet Global Compact er undtaget for bestemmelserne i ovennævnte lov.

Der findes en række forskellige målemetoder for CSR. I Danmark har man bl.a. CSR Kompasset, og internationalt det såkaldte GRI - Global Reporting Initiative.

 

                             Foto: Jørn Stjerneklar

 

CSR: Referencer og links

 

 

Stratkom.dk

STRATKOM

Strategisk kommunikation