Kommunikation
I hvor høj grad danske virksomheder kommunikerer om sine CSR aktiviteter er i høj grad afhængig af størrelsen på virksomheden. Af de største danske virksomheder undlader 14% at kommunikere af frygt for dårlige presseomtale, mens det tilsvarende tal for små og mellemstore virksomheder er 35%.
Frygten for dårlig omtale er til dels ubegrundet. En undersøgelse fra 2007 viser, at medieomtalen i Danmark af CSR generelt er støt stigende – fra 45 artikler i 2003 til 145 artikler i 2006. Undersøgelsen viser også, at 54% af omtalen er baggrundstof, 31% er positiv omtale, mens bare 15% har en negativ karakter.
Bundlinjen
Der er lavet en stor mænge analyser om, hvorvidt CSR har en positiv effekt på bundlinjen. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har gennemgået 99 internationale undersøgelser om sammenhængen mellem indtjening og CSR. Analysen viser, at 55 viste en positiv sammenhæng, 4 en negativ sammenhæng, 22 ingen sammenhæng og 18 en uklar sammenhæng.
En undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv viser, at begrundelsen for at beskæftige sig med CSR for 60% vedkommende er, at det har en positiv effekt på virksomheden indtjeningsevne. Samme undersøgelse viser, at blot 4% af virksomhederne mener, at involvering i CSR har en negativ indflydelse på bundlinjen.
En stor international undersøgelse fortaget af Goldman Sachs viser, at virksomheder, der prioriterer CSR har et 25% højere afkast end virksomheder der ignorerer det.
Lovgivning
Storbritannien, Sverige og Frankrig stiller krav om rapportering af CSR fra de største virksomheder. Et lignende krav er vedtaget af Folketinget. Loven går ud på, at de 1100 største danske virksomheder fra regnskabsåret 2009 er forpligtet til at rapportere om CSR aktiviteter i deres ledelsesberetning. En sådan lovgivning vil også få betydning for de små og mellemstore danske virksomheder, dels fordi sådanne initiativer har en tendens til at ’sive ned’ og dels fordi de store virksomheder som en del af deres CSR rapportering vil stille krav til deres underleverandører.
Internationalt
FN lancerede i 1999 ”Global Compact”, som er en ti-punkts checkliste inden for menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder og miljø. Global Compact har udviklet sig til at være en slags international standard for verdens virksomheder i at operere på anstændig vis. 80 danske virksomheder har tilsluttet sig Global Compact, der bl.a. stiller krav om en årlig rapportering. Det betyder, at danske virksomheder tilsluttet Global Compact er undtaget for bestemmelserne i ovennævnte lov.
Der findes en række forskellige målemetoder for CSR. I Danmark har man bl.a. CSR Kompasset, og internationalt det såkaldte GRI - Global Reporting Initiative.